Studente-mămici… Zîmbete din burtici

December 16, 2008 irinaursu

Cîte una cîte două, pe holurile de la Facultatea de Jurnalism USM, apar studente de o rară frumuseţe. Chiar dacă nu corespund parametrilor ideali pentru modele, ci mai degrabă 100/150/100, îmbrăcate confort în salopetă şi haine largi, aceste studente îţi atrag atenţia prin farmecul lor, căci merg mîndre, cu capul în sus şi cu burtica aia mare şi rotundă care le întrece pasul.

În fiecare an în cabinetele Facultăţii de Jurnalism USM, studiază în jur de 13 studente-mămici, dintre care majoritatea studiază  la fără frecvenţă şi doar 25% cu frecvenţă la zi. În cadrul Universităţii, studentele-mămici beneficiază de cadouri pentru copii la Anul Nou şi de 4 ori pe an li se oferă ajutor financiar în jur de 150-200 lei la sărbătorile de Anul Nou, Ziua Universităţii, 8 Martie şi la Sărbătorile de Paşti.

vioricaA fi studentă-mămică e un mare eroism şi voinţă de caracter. Chiar dacă au priză atît la colegii de grupă cît şi la profesori, deseori studentele-mămici le este greu să aducă această veste. Viorica, studentă anul III la Facultate Jurnalism, USM, şi pînă astăzi este privită puţin cu coada ochiului: „Îmi era ruşine să spun colegilor că sunt însărcinată, credeam că ei mă vor compătimi şi totuşi, nu am putut scăpa de ochii ispititori ai colegilor care bănuiau demult. Cînd am anunţat vestea, am rugat atitudinea colegilor mei să fie ca înainte, nu doream să mă simt o cioară albă, faptul care ei l-au respectat pînă în ultima clipă. Am avut o sarcină uşoară, fără toxicoze, aşa că nu m-am epuizat din punct de vedere fizic dar oricum mi-a fost greu. Am frecventat Universitatea pînă în ultima clipă, în martie, adică pînă la apariţia Ianei. Mai departe lucrurile s-au complicat. Credeam că a creşte un copil e foaie verde, dar de fapt te consumă pînă la ultima picătură de energie. La facultate nu am avut timp şi nici putere să mă gîndesc pînă în luna septembrie, cînd am revenit pentru a-mi lichida restanţele. Acum Iana are 8 luni şi mă motivează în tot ceea ce fac, mă strădui să împart timpul între facultate şi programul ei. După jumătate de an de nesomn şi stres, cu ajutorul părinţilor dar şi a colegilor care mi-au readus aminte că vreau să devin jurnalist, am înţeles că un copil nu este o piedică în exercitarea profesiei, ci dimpotrivă un motiv bun să perseverez”.

Pe lîngă toate acestea viaţa de studentă-mămică nu poate să treacă fără întîmplări hazlii. „Cînd mă pregăteam pentru susţinerea examenelor”, povesteşte Viorica: „Nu vă imaginaţi ce mutră făcea cînd vedea teancul de foi din braţele mele. Desigur că îi dădeam şi ei o foaie şi un stilou dar pe ea o interesau doar foile mele, aşa că atunci cînd învăţam mă închideam în cel mai sigur şi liniştit spaţiu – în veceu”.

„Somoloase păsăiele pe la cubuli se agună…”, credeţi că sunt versurile lui Mihai Eminescu cînd avea doar 3 ani, sigur că confundaţi, acestea sunt versurile învăţate pe de rost spuse de Ionuţ care are doar 3 anişori. „Am aflat că voi avea un bebeluş chiar în primul an de facultate”, spune Olga, studentă anul III (fără frecvenţă), Facultatea Jurnalism, USM, „Mă speriasem foarte mult, de la început îmi părea foarte greu, dorisem chiar să abandonez facultatea, însă datorită familiei şi prietenilor care m-au ajutat, am conştientizat că nu eu sunt prima şi nici ultima care am nimerit într-o astfel de situaţie. S-a născut Ionuţ. Pe unde susţineam examenele, pe unde mai rămîneam cu cîte o restanţă, dar Domnul m-a ajutat să fiu tare şi să le depăşesc pe toate. Uneroi mă rupeam în două, pentru facultate şi pentru familie, uneori învăţam pe sărite. Ionuţ ştie şi el cîte ceva din jurnalism, noi învăţam împreună, şi atunci cînd era în burtică, şi atunci cînd a venit pe lume şi chiar şi acum. Mă stărui să-i ofer toată dragostea mea, datorită lui pot spune că anii de studenţie au fost cei mai plăcuţi dar şi cei mai neliniştiţi”.

Pe lîngă toate definiţiile şi noţiunile de ştire, reportaj, interviu, pe lîngă toate cărţile şi bibliografiile recomandate, pe lîngă romanele citite, comentate şi analizate, studentele-mămici mai au o povară – de a învăţa „limba păsărească în dang şi bang”.

Natalia, studentă Facultatea Jurnalism USM, deja expert în limbajul bebeluşilor, mult timp a însuşit această limbă: „Era cam chinuitor să stai cu cartea sau ziarul în mînă şi brusc să treci de la limba maternă la cea a Nicoletei care are doar 2 anişori. Este foarte vorbăreaţă, are un arsenal de cuvinte, că atunci cînd le spune pe toate numai eu pot să o înţeleg. Bucătărie o înlocuieşte cu bebetelie, farfuria – fofolie, profesor – presefer, pantaloni – poloni, pijama – dimdimda, copii – popii, nisip – nimsip, luna – nuna şi mai sunt o mulţime de schimonosiri”, spune Natalia. „În ciuda tuturor eforturi de a înţelege limba lor, în ciuda nopţilor nedormite, pot spune că sunt o studentă fericită. E greu, dar dacă ai voinţă poţi îmbina familia cu facultatea. Este nevoie doar de perseverenţă, muncă şi inspiraţia viitoarei jurnaliste care îţi stă sub inimă”.

E interesantă şi minunată viaţa studentelor-mămici, numai că bebeluşii nu ştiu că astăzi e Ziua Studenţilor, că astăzi e Balul Bobocilor, că astăzi e 14 octombrie – Hramul Chişinăului sau 14 februarie – Ziua Îndrăgostiţilor sau că astăzi mergem cu grupa „La Plăcinte” ş.a.m.d. Gata cu distracţiile şi night-patry, make-up-ul îl înlocuim cu cearcănele de sub ochi din cauza nopţilor nedormite, fustele scurte cu haine mai largi şi negre, coafura stilizată într-o coadă mai scrută şi mai rapidă, tocurile super subţiri cu pantofi comozi şi plaţi, gentuţile cu genţile sau sacoşele şi… şi viaţa celibatară o schimbăm pentru o viaţă lîngă cele mai iubite, cele mai dorite şi scumpe persoane, lîngă odoraşul şi prinţul vieţii tale.

Aşa e, noi învăţăm din greşelile altora – să nu ne grăbim cu sarcina, altele învaţă din greşelile noastre – să ne mărităm la vreme. Dragi studente alegearea ne aparţine, dar să ţinem minte că „Totul ce se face, se face spre bine”.

Entry Filed under: Uncategorized

Leave a Reply

Trackback this post  |  Subscribe to comments via RSS Feed

Pages

Categories

Calendar

December 2008
M T W T F S S
     
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Most Recent Posts

 
